Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cum pregătim compania pentru marketingul digital al următorilor 10 ani?

20 Octombrie 2023



De-a lungul timpul, și cu precădere în ultima perioadă de timp, concentrarea în marketing este pe consumator, pe nevoile sau pe dorințele sale. Tehnologia (digitală) a venit parcă la timp să rafineze ce știam despre consumator și să ne ofere repere pentru a acționa mai pliat pe comportamentele acestora. Suntem înclinați să credem că acesta este unul din trendurile următorilor zece ani, așa cum ne prezintă unele companii de cercetare. De aceea este necesar să fie analizate din timp tendințele, dar și tiparele actuale pentru ca o companie să își proiecteze pilonii unei strategii pentru marketingul digital al următorilor zece ani.

Să ne oprim asupra celor spuse des de Philip Kotler, părintele marketingului: „Piața se schimbă cu o dinamică mult mai mare decât marketingul; În cinci ani, dacă sunteți în aceeași afacere în care vă aflați acum, veți pierde afacerea. Așadar este de datoria marketerilor și a managementului organizației să se reorganizeze și să regândească strategii și tehnici pentru a ține pasul cu dinamica piețelor, cu dezvoltarea tehnologică și cu noile generații de consumatori”. Însă trebuie să ne concentrăm și asupra unor lucruri care vor rămâne neschimbate în timp. Aici menționez că o companie ar trebui să ofere mereu produse (servicii) pentru a acoperi o nevoie sau o dorință a consumatorului; în permanență va căuta să cerceteze piața, să analize comportamente și să creeze strategii (de marketing, digitală) în acord cu rezultate obținute. Având acestea în minte, trecem în revistă câțiva pași necesari pentru ca o companie să rămână relevantă pe piață în următorii zece ani, competitivă și cât mai conectată cu consumatorii săi.

Analizăm contextul, tendințele și piața în care activează compania. În primă fază se consideră necesară o analiză a mediul digital și tehnologic actual, cât mai complexă, despre comportamentul consumatorului nostru (actual, potențial) din mediul digital, despre așteptările lui, despre comportamentul competiției din mediul online, a acțiunilor sale.
Atât de mult s-a schimbat mediul digital în ultimii ani încât putem discuta de trei mari tendințe (cu ramificațiile sale): digitalizarea schimbului de informație (funcția de căutare, website-uri, comerțul electronic, plata mobilă, aplicații), digitalizarea interacțiunii cu clientul (social media, externalizare sau crowdsourcing, realitatea virtuală, realitatea augmentată) și digitalizarea stocării datelor (big data, cloud, Internetul lucrurilor). Aici trebuie văzut ce are nevoie compania să preia pentru a folosi în beneficiul său contextul actual. Ideal ar fi să folosim noua tehnologie ca să preluăm date cât mai relevante, pentru a ne ajuta să descoperim ecosistemul digital înainte de a trece la următoarea etapă.

Stabilim în ce punct se află compania din punct de vedere al marketingului digital. Pentru a stabili o strategie de marketing digital pentru companie, important ar fi să aibă o mai mare înțelegere a nivelului la care se află din punct de vedere al conținutului digital produs, livrat deja pe piață. Aici vorbim despre o companie care abia se lansează în mediul digital, alta care și-a creat deja un sistem, o strategie digitală, următoarea care folosește marketingul automatizat și cea din urmă care are deja un management al marketingului foarte bine integrat digital.
Unii teoreticieni (M. Kotler, T. Cao) menționează că există cinci elemente prin care s-ar putea considera că strategia de marketing a atins un anumit prag de digitalizare: conexiunea instantă și continuă dintre oameni, un grad mare de conectivitate ce aduce multe date și care transformă consumatorul în (simpli) biți, cantitatea mare de date (big data), implicarea consumatorului, îmbunătățiri în mod dinamic (real time).

Ținem cont de comportamentul consumatorului din mediul digital. Consumatorii sunt dispuși să îmbrățișeze era digitală, în timp ce companiile care sunt orientate spre consumator fac pași rapizi către un Internet+ pentru a-și asigura intrarea companiei în rândul afacerilor din era real-time (timp real). Timpul alocat luării deciziilor, timpul pe care îl avea odinioară compania pentru a-și ajusta oferta în funcție de mediul competițional sau pentru ca un consumator să primească un răspuns la o solicitare se măsura în zile sau ore, însă acum vorbim despre minute sau secunde. Constatăm din ce în ce mai des că acele companii care nu răspund imediat solicitării primite își pierd clienții, acaparați fiind imediat de competiție.
Accelerarea, rapiditatea din zona dezvoltării tehnologice a creat o așa-zisă conectare instantă a omului cu dispozitivele tehnologice, fapt arătat de statisticele furnizate de Google – oamenii petrec în medie 4,4 ore pe multiple dispozitive (în afara orelor de program de lucru) cu Internet mobil (cu precădere). Vorbim despre consumatori care au crescut cu dispozitive digitale, dar și care nu foloseau până de curând mediul digital. Se cere așadar o analiză a generațiilor de consumatori (Baby-boomers, Generația X, Milenialii, Generația Z și Alpha) pentru a segmenta piețele în funcție de vârstă și a ne concentra diferit resursele în funcție de o anumită tipologie comportamentală.

Actualizăm strategia de marketing pentru era digitală. Dacă alegem să ne focusăm pe cei 4 P (produs, preț, promovare, plasare) atunci începem să îi redefinim pentru a corespunde noii realități digitale. Înțelegem că e necesar să livrăm un produs care să aibă caracteristici extinse. Când vorbim de servicii observăm o trecere de la a deține un serviciu (a fi proprietar, cumpărător, acționar etc.) la un serviciu împărțit, care eventual nu e plătit, dar care se plătește prin alte metode (captarea atenției asupra unei reclame, click-uri, date extrase) – și aici putem vorbi chiar de marile companii ce dețin Google, Facebook, Instagram etc.. Totodată și percepția asupra prețului se poate schimba pentru că nivelul prețurilor poate fi dinamic, bazat pe diferite scenarii, segmente de consumatori, platforme de e-commerce sau comerț social. Nu mai discutăm de un singur canal de plasare sau vânzare, ci de multiple canale, interacțiuni online-offline, canale multiple (cross channel), touchpoints. Ipotetic vorbind, un client vede produsul într-un magazin online, caută recenzii pe alt website partener, intră pe website-ul companiei pentru a studia produsele, este direcționat pe Facebook, dar ajunge să îl cumpere dintr-un anunț de pe Google. Așadar, integrarea tuturor particularităților celor 4 P (sau o extindere a lor) ajută să vedem contextul mai larg și să creăm o conexiune în timp real cu consumatorul. În prezent vorbim despre o comunicare, o mișcare parțială globală prin comerț electronic, în viitor vom discuta mai mult despre un comerț social (en.Socialcommerce – Connection, adaptation, smartness).
Creăm un sistem pentru a ajunge la consumator. Odată ce am trecut prin etapă anterioară, va fi necesar să stabilim un sistem de acoperire a informațiilor, direct și indirect prin diverse instrumente ce vor permite: optimizarea căutărilor, actualizarea strategiei SEO, realizarea reclamelor digitale, realizarea unui marketing de conținut, marketing prin: website, email, social media, aplicații, video, strategii SoLoMo (social, location, mobile) și altele, la fel de importante.



Stabilim criteriile pentru a permite o continuă conexiune cu consumatorul.
Construirea unei relații de lungă durată cu consumatorii pare că este o tendință actuală, ce va rămâne pentru mult timp de acum încolo. Nu mai discutăm doar despre clientul care a cumpărat (consumat) un produs și atât, ci de unul cu care vom construi o relație lungă, în jurul căruia vom crea o comunitate, grupuri, pe care îl aducem la stadiul de ambasador de brand și devine o parte a companiei.

Ne gândim cum să realizăm un profit sustenabil. Deși pare că există o contradicție între termenii profit și sustenabilitate, din ce în ce mai multe companii și-au găsit o nișă pentru a folosi resursele de care dispun într-un mod cât mai prietenos cu mediul și mai în acord cu tot ce presupune responsabilitate socială. Aceasta nu înseamnă că tehnologia este dată la o parte, ci o integrează ținând cont de principii și valori asumate. Vedem deja că diferențierea produselor se face și prin aceste caracteristici, iar clienții devin preocupați și de cauzele sociale pe care le susțin companiile.

Stabilim ce platforme și aplicații de big data putem folosi. Marketingul are nevoie să folosească tehnologia informațională (IT) și date a-și păstra agilitatea și factorul competițional în piață. Există deja aplicații comerciale pentru big data care, în principiu, au scopul de a îmbunătăți eficiența, de a ajuta în procesul de previzionare, de a analiza, de a oferi concluzii despre comportamentul consumatorilor, profilul consumatorilor, poziționarea brandului. Revine în slujba marketerilor să integreze informațiile, să își aducă aportul personal pentru a alege platforme și aplicații de real ajutor pentru companie, pentru consumator.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Iulian
Intr-adevar tehnicile de marketing se vor schimba enorm in urmatorii ani, de aceea este bine sa ne pregatim din timp. Incerc sa fiu la curent cu tot ce apare pe partea de marketing si de fiecare data baietii de la https://seopower.ro/ sunt mereu la dispozitie
20 Octombrie 2023, 05:02:56
Gheorghe Ion
E limbajul teoreticienilor marketingului, care nu-si misca fundul pe teren, sunt buni doar la gândire, strategie și operațiuni (de) la management. E limbajul elitei care vinde ulei de sarpe. Între timp a aparut al 8-lea P: În cartea lui Dave Chaffey, „Marketing digital: strategie, implementare și practică”, modelul 7P a fost reîmprospătat și aplicat canalelor online pentru a oferi o abordare care funcționează bine pentru companiile multicanal. Astfel a apărut un al optulea P, „Parteneri”. Prin definitie marketingul e "arta" de a-l convinge pe client sa cumpere ceva de care nu are nevoie. Exemple sunt vaxxinurile anticovid. Am lucrat 2 ani in marketing pe vremea cand retelele de distributie functionau pe teren, nu digital. Fundamentala e INCREDEREA. Increderea este din ce in ce mai mica. E subminata tocmai legislativ.
25 Octombrie 2023, 01:42:37