Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Dincolo de tendințe, ce doresc de fapt consumatorii īn 2024?

14 Februarie 2024





Tehnologiile avansează constant și își fac loc în viața consumatorilor, într-un fel sau altul. O serie de tendințe, propagate sau nu de marile companii, par că vor defini noile piețe și comportamentele în următorii ani. Și aici vorbesc în primul rând de inteligența artificială. Deși nu contest ajutorul nespus al acestei noi tehnologii, și impactul semnificativ pe care îl poate aduce în următorii ani, desigur, folosită în sens corect, susținând consumatorul și nevoile reale ale acestuia, iată că cercetătorii ne spun totuși că majoritatea consumatorilor sunt reticenți în a o folosi.


Cu cât se vorbește mai mult despre inteligența artificială și aplicabilitatea sa, cu atât parcă devin consumatorii mai suspicioși, mai îngrijorați în legătură cu confidențialitatea datelor, veridicitatea informațiilor primite sau a schimbărilor ce pot apărea la locul de muncă (până chiar la pierderea sa), conform unor studii recent elaborate, printre care și cel de la Forbes Advisor. Scepticismul de regulă apare mai mereu în cazul unei tehnologii inovatoare, însă în cazul de față, cât de reală este îngrijorarea, cât va dura și ce pare că și-ar dori mai degrabă consumatorul final, acum, la început de an?
Când vorbim despre experiența consumatorilor, în mod cert la bază oamenii își doresc aceleași lucruri. Să fie văzuți, apreciați, să li se ofere ceea ce au nevoie, să primească calitate, să revină cu plăcere cu o nouă achiziție, să vadă în brand, în compania de la care cumpără, un partener, care îl ajută să își îndeplinească o nevoie, dar într-un mod onest.
Acum, în acest context mondial, după avalanșa de informații primite constant de la companii, consumatorul matur a început să își selecteze mai atent sursele de petrecere a timpului. Ce se vede clar din tabăra de marketeri e acest lucru: stresați de multi-tasking și agresivitatea cu care se livrează informațiile, constatând că ei înșiși sunt produsul de cele mai multe ori, aceștia încep să se retragă de pe rețelele sociale, își impun un timp limită de petrecut acolo, pentru a alege mai degrabă o platformă mai aerisită, o mesagerie privată, fără public și mai multă confidențialitate într-un grup restrâns. Acesta este efectul multor ani petrecuți făcând scrolling printre munți de informații. Nu este o noutate că se încearcă găsirea alternativelor, noutatea vine din faptul că și companiile cu pricina văd viitorul în messageria privată și că ne apropiem de sfârșitul formulelor de vânzare prin rețelele sociale, așa cum le știm la momentul actual.

Storytelling. Un alt lucru care reiese din studii analitice este că dincolo de un produs frumos expus într-o vitrină sau un anunț sponsorizat pe o rețea socială, majoritatea dorește autenticitate și legături de ordinul emoționalului. Iar poveștile din spatele brandurilor creează legături veridice. Oamenii își vor aduce aminte de tine și la ceva timp după ce le-ai vorbit, le-ai scris și ai reușit să produci o emoție, s-au conectat și apoi și-au dat voie să rămână în relație cu brandul și după achiziție. În 2024 poți folosi poveștile pentru a înlătura scepticismul, crește încrederea în brand și pentru a consolida comunități, totul pentru a-l face pe consumator parte din brand și companie.

Marketing conversațional. Deși, din perspectiva business-ului, pare ușor de gestionat o interacțiune între un robot digital și un utilizator, (ce implică și costuri minime după implementare), de fapt oamenii nu își doresc să discute prea mult cu o entitate robotică, ci caută răspunsuri venite din partea oamenilor. Da, timpul este prețios, dar de cele mai multe ori, după ce ai primit un telefon prin care ești întrebat despre culoarea ambalajului pentru cadoul pe care dorești să îl achiziționezi, observi din glasul interlocutorului cât de important ești pentru el și compania sa. Și revii cu o noua achiziție tocmai pentru că te-a convins atitudinea cu care a ales compania să își abordeze clientul. Sunt deja raportate multe cazuri de experiențe cu roboți IA, a utilizatorilor care nu și-au putut transmite cerințele, nemulțumirile, ba chiar au fost blocați de sistem și s-au aflat în imposibilitatea de a-și accesa anumite conturi sau de a discuta problema cu un om. De aceea, deși utilizarea roboților este prețioasă, mai ales în cazul companiilor cu foarte mulți clienți și platforme de administrat, să nu neglijăm puterea interacțiunilor umane și a răspunsului direct, venit ca un mesaj la obiect, oferit poate prin telefon sau chiar față în față.

Live video. Video marketingul e deja folosit pe scară largă de ani buni de zile, dar în 2024 acesta va arăta un pic diferit. Există deja posibilitatea ca prin programe de inteligență artificială să fie generate, create video-uri. Și tocmai în opoziție cu acest aspect, va exista o cerere în creștere pentru interacțiuni live prin video. Cum conexiunile cele mai autentice se produc prin interacțiune umană, acum ar fi și timpul pentru comunitate să se simtă și mai conectată prin video-uri live. Nu neapărat dintr-un studio sofisticat, ci mai degrabă într-un cadru simplu, dar având o prezență constantă, autentică, valoroasă pentru clienți. Spre exemplu, domeniile educaționale, pot profita din plin de nevoia aceasta a cursanților de a-și auzi trainerii sau profesorii cât mai des vorbind despre un subiect de interes comun.

Marketing omni-channel. De mult a trecut etapa unui sigur canal de acoperire a pieței, de regulă potențialului client i le livrează multiple mesaje, pe diverse canale, prin tehnici și metode, până să ajungă să achiziționeze. Email, rețele sociale, aplicații de mesagerie, evenimente online și offline, etc. Prospectul se așteaptă ca brandul său să fie ușor de reperat, să fie ușor să iei legătura cu oamenii din spatele brandului, să le poată accesa oferta de la un click distanță.



Marketing bazat pe valoare.
Aceasta este cea importantă nevoie a consumatorului de azi. Își dorește să îi cunoști preferințele, să îi anticipezi nevoile, să îi știi comportamentul de cumpărare, de consum, prioritățile, preferințele și să le fie oferite produse calitative, valoroase pentru ei. Și doresc să cumpere de la companii și antreprenori care împărtășesc aceleași valori ca și ei. Doresc să simtă conexiune din partea brandului. Rămân loiali celor care se interesează de ei. Așadar, a fi cel mai rapid, cel mai ieftin, nu mai e neapărat cea mai eficientă strategie de poziționare. Este momentul ca și companiile să își definească mai bine identitatea, propriile valori, să spună mai clar cine și ce sunt, să livreze în primul rând calitate și să nu urmărească să facă pe plac tuturor. La urma urmei vor atrage doar consumatorii care cred în brandul creat.
Acestea ar fi doar câteva dintre preferințele care reies din studiile din domeniu. Cu certitudine, un mix și o personalizare a acestora va face ca un client să fie mulțumit și să se bucure de o frumoasă experiență. În mod cert, chiar dacă marile companii „împing tehnologia” și doresc ca publicul larg să o folosească, de multe ori nu este ceea ce are nevoie sau își dorește un consumator de rând, al unui produs de bază. Ca marketeri, important este să ținem minte că cel mai important este consumatorul și să nu ne bazăm doar pe tehnologii inovatoare, inteligență artificială, ci să privim mai în profunzime și să facem lucrurile simple, de impact, autentice și mai presus de toate, oneste.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite