Asociația M.A.M.E. continuă campania de prevenire și combatere a fenomenului de tip bullying ce afectează copiii cu boli cronice sau cu dizabilități, prin susținerea unor workshop-uri de informare în școlile și liceele din București și Ilfov. Până în prezent, specialiștii organizației au vizitat 10 școli și au discutat cu aproximativ 1.000 de elevi referitor la acceptarea și integrarea în grup a elevilor cu nevoi speciale, diagnosticați cu boli cronice, precum și a celor care au dizabilități fizice sau intelectuale.
“Aproximativ 60% dintre elevii care au participat la sesiunile de informare au povestit situații reale de bullying în care au fost implicați direct, iar peste 40% au relatat situații în care au fost martori. Din păcate, copiii cu nevoi speciale, care frecventează cursurile școlare, sunt agresați sub diferite forme: fizic, verbal sau emoțional. În contextul în care elevul respectiv deja duce o luptă cu boala, este pus în situația de a duce o luptă și cu cei din jurul său, făcându-i astfel extrem de dificilă recuperarea și reintegrarea socială”, a declarat Maria Culescu, Președinte Fondator al Asociației M.A.M.E. și inițiatoarea campaniei anti-bullying.
Efecte ale bullying-ului: anxietate, depresie și chiar abandon școlar
În completarea sa, Diana Șimon, psihoterapeut în cadrul Centrului Steluțelor, centru social de suport și recuperare destinat copiilor aflați în situații de risc, înființat de Asociația M.A.M.E., a vorbit despre impactul psihologic pe care bullying-ul îl poate avea asupra copiilor bolnavi. “Efectele comportamentului de tip bullying sunt dăunătoare, iar impactul psihologic asupra dezvoltării ulterioare a copilului este covârșitor. Elevii agresați se simt singuri, izolați și umiliți. manifestând de cele mai multe ori simptome de anxietate, depresie, dar și insomnie, dureri de cap și de stomac. De asemenea, îşi pierd încrederea în propria persoană, precum şi atenţia și capacitatea de a se concentra, ceea ce conduce la obţinerea notelor mici, la scăderea performanţelor şcolare, refuzul de a merge la şcoală sau chiar abandonul şcolar.”
La eveniment a fost prezentă și mama unui băiețel în vârstă de 13 ani, Camelia S., care din cauza problemelor de auz pe care fiul său le are, acesta a devenit ținta unor agresiuni repetate din partea colegilor. “Nicușor a fost tachinat, jignit și chiar lovit de colegii lui. Din cauza faptului că nu auzea foarte bine, colegii l-au tratat ca și cum le-ar fi inferior și l-au batjocorit. Acest lucru l-a afectat foarte mult. Avea note proaste la școală, era permanent supărat, nemulțumit, nefericit. A fost nevoie să îl transferăm la altă școală și să facă terapie cu un psiholog”, a povestit aceasta.
Din păcate, situația lui Nicușor nu este singulară. Conform datelor furnizate de UNICEF International, România este pe locul I în Europa la numărul de elevi cu vârsta cuprinsă între 11 și 15 ani care agresează alți colegi.
Campania de prevenire și combatere a fenomenului de tip bullying în rândul elevilor va continua și în luna martie 2016 prin susținerea unor workshop-uri de informare în 5 licee din București, făcând parte din activitățile derulate de Asociația M.A.M.E. în cadrul proiectului “Centrul Steluțelor - centru social de suport și recuperare destinat copiilor aflați în situații de risc”, finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.
*Centrul Steluțelor, centru de suport și recuperare înființat de Asociația MAME este destinat copiilor aflați în situații de risc și le oferă acestora, în mod gratuit, servicii de informare și îndrumare, asistență socială, consiliere psihologică individuală și de grup, consiliere medicală, consiliere nutrițională, consiliere juridică, ludoterapie, logopedie, ateliere de terapie emoțională, kinetoterapie, precum și ergoterapie.
**Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009 – 2014. Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene, accesați www.eeagrants.org. Vizitați și www.fondong.fdsc.ro.