Indicatorii Cheie de Performanță(KPIs) sunt astăzi parte integrantăa sistemelor de management la toate nivelurile organizaționale, strategic, operațional și individual. Un KPI este un indicator selectat considerat cheie pentru monitorizarea performanței sau a rezultatelor cheie în succesul și creșterea globală a oricărei organizații.
Utilizarea indicatorilor în domeniul medical continuă să crească în popularitate și este influențatăde presiunea tot mai mare creată de: disponibilitatea limitată a personalului medical profesionist, restricții bugetare, creșterea profesionalismului în administrarea spitalelor.
La baza instituțiilor medicale se regăsesc instrumente, oameni și procese ce reprezintăun mediu ideal pentru necesitatea de măsurare a performanței. Mai jos sunt descriși succint 5 dintre cei mai importanţi Indicatori de Performanță pentru Sectorul Medical.
Număr pacienți per medic
Productivitatea și respectarea programului de către medici sunt dificil de monitorizat. Cu toate acestea, numărul de pacienţi / medic este un indicator strategic in cadrul instituțiilor medicale. Valorileacestui indicator depind în mare măsură de specialitatea medicului și tipul serviciilor medicale oferite.
Rata de ocupare a locurilor de spitalizare (%)
Acest indicator arată nivelul (mare) al interesului pentru îmbunătățirea performanței serviciilor medicale. Influențat de presiunea tot mai mare din partea pacienților pentru îmbunătățirea calității şi a volumului de servicii, rata de ocupare a locurilor de spitalizare este un indicator direct legat de rezultatele financiare.
Durata medie de spitalizare
Măsoară performanța procesului de spitalizare, de regulăfiind monitorizată în funcție de categoria diagnosticului. Este un indicator obligatoriu al rapoartelor de performanțăîn sectorul medical, folosit de spitalele și clinicile medicale pentru a evalua eficiența îngrijirii pacienților.
Satisfacția pacienților (%)
Satisfacția pacienților corelatăcu disponibilitatea pacienților de a recomanda, este un indicativ subiectiv și dificil de aplicat, poate genera inițiative de îmbunătățire majorăa servicilor de îngrijire a pacienților, din perspectiva calității și a eficienței. Sistemele moderne din spitale şi clinici private înregistrează un feedback dupăfiecare vizită, cu ajutorul unor chestionare electronice.
Venit zilnic per pacient
Folosit la scară largă de către spitalele private pentru comparații, acest indicator face parte din setul de instrumente tradiționale de management al performanței instituțiilor medicale. Deseori este completat de indicatori precum: Venit / pat sau Cost / pacient externat.
Cosmin Chindiş