Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

INCAS, non stop flight spre cercetarea aeronautică de nivel înalt. Success story-urile internaţionale şi naţionale, motoarele ce asigură cursul său ascendent

17 Martie 2012




Formarea şi stabilizarea unui nucleu de competenţă ştiinţifică la INCD INCAS în măsură să participe la programe naţionale şi internaţionale din aria de influenţă a proiectului propus şi la dezvoltarea de noi capacităţi de cercetare ştiinţifică de nivel internaţional;

Atragerea tinerilor specialişti şi utilizarea potenţialului acestora în activităţi de cercetare şi dezvoltare tehnologică orientate către tehnologii „green” în contextul strategiei de dezvoltare durabilă.

În cadrul proiectului au fost create şi mo-dernizate în total trei laboratoare: Laboratorul Aeropurtat, Laboratorul Mobil la Sol şi Mediul Colaborativ. Laboratorul Aeropurtat are la bază o aeronavă Hawker Beechcraft – King Air C90 GTx, echipată cu un sistem LIDAR Riegl Q680i, un sistem de senzori meteorologici Droplet Measurment CAPS şi un sistem Data-Link de transmisie de date în timpul zborului. În curând se va mai adăuga la sistemul de senzori meteorologici şi un sistem SPEC Hawkeye (la ora actuală există doar 3 astfel de sisteme în lume), sistem dezvoltat cu fonduri NASA.
Actualmente în Europa exista numai 4 aeronave cu asemenea capacităţi, cea de la INCAS fiind a 5-a.


Departament Analiză Structuri Aerospaţiale


Pregătire test Aerotaxi în sufleria subsonică


În urma creării acestei noi infrastructuri, a luat naştere o nouă echipă în cadrul Institutului, condusă de directorul de proiect Mihai Floriean, compusă din 6 tineri cu vârste sub 35 de ani, 3 dintre aceştia fiind angajaţi ca urmare directă a realizării cu succes a proiectului. Resursele umane sunt de o importanţă critică în cadrul acestei noi infrastructuri, fiind necesară o echipă formată din manageri, ingineri, fizicieni, piloţi şi tehnicieni specializaţi în fizică teoretică, optoelectronică, fizica atmosferei, inginerie aerospaţială, inginerie electronică, CFD, mapare şi reconstrucţie 3D etc., pentru a realiza experimentele, a achiziţiona datele, a le procesa şi a le interpreta.

Această infrastructură nou creată a început deja să fie implicată în proiecte de cercetare, în momentul de faţă fiind programată pentru a fi utilizată în două proiecte europene din FP7 începând cu 2012. De asemenea, este în derulare procedura de aderare la European Facility for Airborne Research in Environmental and Geo-sciences (EUFAR). Această aderare va contribui la stabilirea unei legături strânse între cercetătorii INCAS cu cei de la nivel european, cercetători care au în comun studiul proceselor ce au loc în atmosferă cu ajutorul platformelor aeropurtate. EUFAR va ajuta Laboratorul Aeropurtat Român să aibă acces atât la cursuri de specializare pentru operatorii români, cât şi la fonduri în vederea realizării unor campanii de măsurători.

Pe viitor, INCAS urmăreşte ca prim obiectiv implicarea acestei noi infrastructuri în cât mai multe proiecte de cercetare europene şi naţionale şi implicarea în activităţi de parteneriat cu autorităţi publice la nivel naţional şi internaţional.

Compartimentul de sisteme mecatronice din cadrul INCAS este o unitate de cercetare de elită, cu rezultate deosebite, obţinute prin valorificarea expertizei acumulate de o generaţie de cercetători care au făcut posibilă existenţa aeronavelor IAR-93 şi IAR-99 - Şoim.


IAR-99 la Centrul de încercări în Zbor

Acest compartiment a fost implicat constant în proiecte din Planul Naţional de Cercetare, Dezvoltare şi Inovare 2007-2013, cu realizări deosebite privind servoactuatoare hidrostatice pentru aeronave; dezvoltarea şi evaluarea de sisteme complexe de control activ şi semiactiv al vibraţiilor, sisteme inteligente pentru monitorizarea şi controlul activ al structurilor. Colectivul în coordonarea dr. Ioan Ursu este în prezent implicat în proiecte complexe de cercetare exploratorie în cadrul Programului IDEI, pentru dezvoltarea controlului robust şi antisaturant al sistemelor prin tehnici de inteligenţă artificială, cu aplicaţii în aeronautică. Totodată, participarea în cadrul FP7 în proiecte de parteneriat internaţional (îndeosebi în JTI Clean SKy în SFWA) este susţinută de o infrastructură de excepţie, ce include bancuri de testare cu hardware dedicat pentru validări şi omologări/certificări ale echipamentelor şi sistemelor aerospaţiale, în special ale celor din comenzile primare de zbor; teste ale echipamentelor în condiţii severe climatice şi mecanice; modelarea şi validarea experimentală a algoritmilor de control pentru structuri inteligente; demonstratoare la sol pentru controlul forţelor şi sarcinilor.

Protejarea proprietăţii intelectuale, garanţia competitivităţii



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite