Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Numele grele din utilitati aleg doar parteneri recunoscuti

22 Decembrie 2005




Intrucat Transelectrica furnizeaza date si la OMEPA (bursa de energie), compania are un sistem de masura a datelor, aplicatie de meetering specifica, de masura pentru puncte fixe, bazata pe platformele de baza. Sistemul preia date din contoare, cu 900 de puncte de masura, contoare de inalta precizie, singurele admise pentru decontari. „Pe viitor vom duce de la 1000 la 2-3000 de puncte de masura proprii si puncte importate de alti furnizori, alti operatori de pe piata (cum ar fi: Electrica, Energy Holding, ca parteneri de piata), urmand a ne situa la circa 3000 de puncte de masura. Business-ul nostru este de transport, import si export de energie, dispecerizare, dar ne indreptam si spre piata de echilibrare, echilibrari si de consum”, a precizat Calin Stanescu.
Depistat ca necesar, Transelectrica va implementa un sistem GIS pentru a gestiona cat mai bine punctele de inalta tensiune, separatoare, linii si alte celule. Sistemul GIS ofera posibilitatea ca printr-o harta sa fie dispuse toate echipamentele, apoi acces la imagini, filme, date complexe, cai de acces etc. Daca in Autocad sunt fise greu de interpretat cu date ridicate topografic, acest sistem GIS leaga baze de date uriase cu sistemul MIS (management information sistem) prin intermediul numarului de inventar. Pentru gestiunea contabila solutia MIS implementata de Transelectrica va fi dezvoltata ulterior intern.


Sistem complex de gestiune a clientilor Electrica


Implementarea sistemului informatic de gestiune a clientilor folosit de Electrica si filialele sale este in stadiul de exploatare in tara, iar in Bucuresti va fi implementat in curand. Sistemul este de tip OPEN SGC (sistem de gestiune a clientilor) si este implementat de firma Electrica Soluziona SA, societate mixta romano-spaniola, din care Electrica detine 49%. „Sistemul OPEN este un sistem de dimensiuni mari care include module dedicate activitatii de distributie a energiei electrice, tranzactiilor cu energie electrica pe piata liberalizata, evaluarea riscurilor de afaceri in tranzactiile cu energie electrica”, ne-a explicat Stefan Gheorghe, dierctor de program national Electrica pentru implementarea sistemului.


Citirea contoarelor se face cu terminale Hand Held pentru inregistrarea indexelor citite ale contoarelor. Fiecare Hand Held are memorie si acumulatoare detasabile, iar activitatea de citire este prestata de catre o firma externa. Citirile sunt introduse zilnic in sistem, fiind procesate in regimul de noapte, iar dimineata la ora 7 sunt emise facturi cu indexele citite cu o zi inainte.
Pentru consumatorii casnici si micii consumatori, facturarea se face pe baza unui consum estimat. Estimarea are la baza istoricul de consum din baza de date sau optiunea clientului, exprimat prin completarea unei conventii de consum lunar, iar regularizarea se face la 3-6 luni.


Outsourcing pentru tiparire facturi


Tiparirea si inserarea facturilor in plicuri se face centralizat de catre o firma externa care presteaza acest serviciu in baza unui contract de outsourcing. Acest mod de operare reduce mult costul operatiunii. Problema confidentialitatii datelor din facturi s-a rezolvat prin metoda aleasa pentru inserarea in plic a facturilor. Masinile de inserare automat in plicuri se afla langa cele de tiparit, astfel incat Electrica transmite dimineata fisierele rezultate in procesele din noaptea precedenta, iar seara sunt disponibile plicurile in facturi, sortate.
In curand, clientii casnici vor avea mai multe posibilitati de plata (la cititor, la factorul postal, la oficiile postale, la banci, la bancomat, in marketuri, la casieria CRC-ului s.a.).
Activitatile comerciale ale companiei se transfera in sistemul de management al companiei, SAP. Acest sistem ofera managementului informatii sintetice printr-un modul de alarme care semnalizeaza depasirea unor praguri predefinite sau neatingerea altora.


Sistem de comunicatii implementat la Electrica Banat


Compania Electrica Banat a avut o infrastructura recloser bazata pe radio transmisie, de aceea clientii se puteau conecta dinainte la retea astfel incat recloserul sa nu fie afectat de o intrerupere importanta, dar costurile extinderii retelei radio erau extrem de inalte. S-au realizat cateva teste in laborator si pe teren pentru optimizarea protocolului de comunicare, in vederea monitorizarii echipamentului de masurare a variatiilor de temperatura si umiditate si pentru a testa semnalul radio.
Compania avea deja o solutie de servicii integrate furnizate de Connex cu servicii de back-up de la alti furnizori si peste 100 de conexiuni radio, fluxuri E1, numere scurte, retea de telefonie privata, serviciu de voce si date mobile, cu tarif preferential. Electrica Banat a lucrat de la inceput cu Connex in monitorizarea recloserelor. Recloserele trebuiau sa comunice cu sediul central prin SMS, dial-up sau GPRS.
Electrica Banat a ales sistemul SCADA GPRS, rezultatul fiind marcat prin imbunatatirea serviciilor cu clientii, conditii de lucru mai bune la costuri scazute. Intreruperile de curent au devenit mai rare, iar veniturile au crescut. Prin monitorizarea stricta a infrastructurii, compania poate localiza problemele si trimite tehnicieni la fata locului in timp util.
Compania a beneficiat de un pachet mai bun cu tarife preferentiale de la Mobifon datorita faptului ca foloseste servicii integrate. Pe de alta parte, Electrica Banat s-a confruntat cu o scadere a disponibilitatii serviciilor de comunicatii. Aceasta situatie a fost acoperita printr-un SLA semnat pentru toate serviciile.




Transelectrica este operatorul de transport si de sistem electroenergetic din Romania care asigura functionarea sigura si stabila a sistemului energetic national si garanteaza accesul nediscriminatoriu la reteaua electrica si de transport. Transelectrica are un SLA (service level agreement) foarte inalt definit prin indicatori de performanta in domeniul executiv la standarde internationale, atat pentru servicii, cat si pentru echipamente. Ca solutie IT&C Transelectrica are o structura similara cu un sistem central si o serie de sisteme distribuite la sucursale de transport.




Misiunea Electrica este de a alimenta cu energie electrica toti clientii sai, in conditii de eficienta energetica, prin personal cu inalta calificare si prin actiuni pentru cresterea calitatii si operativitatii. La nivel de companie, Electrica are implementat un sistem SAP. Datorita importantei pe care o prezinta clientii, firma are in curs de implementare un sistem modern de gestiune a acestora.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite