Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Radu Jugureanu, directorul departamentului de eContent din SIVECO Romānia: Scoala viitorului īnseamnă să uiti că există metodologia predării

18 Februarie 2014




Copiii trebuie să fie pregătiți pentru o societate competitivă, pentru o economie bazată pe cunoaștere. Dacă nu investim în educația lor acum, vom fi o țară independentă doar declarativ. Și atunci trebuie să ne implicăm în construirea unor modele așa cum le vedem astăzi. E adevărat că aceste modele s-ar putea să fie învechite peste o lună, dar trebuie să inovăm în permanență. În interiorul SIVECO Romania, în departamentele noastre de cercetare dezvoltăm instrumente cu un grad superior de virtualizare a ceea ce ați văzut deja. Lucrurile pe care le construim trebuie să rezolve un proces și nu să genereze un produs.

Nu poți spune: „Am un CD cu e-learning, poftim CD-ul”. E greșit, pentru că școala nu este un produs, ci un proces; și nu este un produs informatic, ci un proces didactic. Deci, dacă prin instrumentele informatice noi putem să rezolvăm procese didactice, pentru oameni, pe o cultură specifică acelei școli, zone, țări, continent, atunci într-adevăr IT-ul are un potențial în procesul didactic.

Care este rolul profesorului în secolul digital în care trăim?

Rolul meu ca profesor este să îmi pregătesc elevii/studenţii să lucreze în locuri de muncă ce astăzi nu există, să îmi pregătesc elevii/studenţii să lucreze cu tehnologii neinventate încă, să îmi pregătesc elevii/studenţii să rezolve probleme despre care încă nu ştim că ar fi probleme. Cu ce instrumente trebuie să „reuşesc“ să fac asta? Scris, citit, socotit. Bineînțeles, plecând de la o gândire didactică, pentru că nu rezolv probleme de contabilitate. În școală trebuie să am profit cognitiv, trebuie să-mi formez elevii pentru ce va urma. Tot procesul didactic este documentat de foarte multă vreme. Potrivit taxonomiei Bloom-Anderson, care definește treptele cunoașterii, fiecărui nivel de cunoştinţe îi poate corespunde un nivel al proceselor cognitive. (n.r. - astfel că elevul poate să-şi amintească cunoştinţe factuale sau procedurale, să înţeleagă cunoştinţe conceptuale sau metacognitive sau să analizeze cunoştinţe metacognitive sau factuale. După Anderson şi colegii săi, „Învăţarea care are sens le oferă elevilor cunoştinţele şi procesele cognitive de care au nevoie pentru a putea rezolva probleme.”). Școala viitorului înseamnă să uiți că există metodologia predării. De fapt, în școală eu ar trebui să vorbesc despre metodologia învățării. Tehnologia – ceea ce este foarte vizibil – înseamnă 20%, dedesubt sunt procese, oameni și cultură, în procent de 80%. Acolo trebuie să se uite cu atenție diriguitorii noștri.

Investiția masivă în tehnologie este un răspuns pentru succesul unei țări din punct de vedere educațional?

Finlanda are soft educațional, dar nu datorită softului educațional Finlanda e pe locul întâi în lume, ci pentru că pe site-ul Ministerului Educației din Finlanda există un document care se numește „Strategia de dezvoltare a educației pentru următorii 5 ani”, un alt document pentru următorii 10 ani, și un altul pentru următorii 20 de ani. Ultima strategie românească cred că e din 2006.

Care nu a fost continuată...

Nu. Nu mai există. Este foarte important, ca instituție, să ai niște obiective pe care să le urmărești și să le modifici, dacă e cazul. Noi, ca țară, nu le avem. Iar acest lucru este mult mai grav decât absența softului educațional sau neformarea profesorilor.

Sunt unele strategii pe care le ducem mai departe: informatizarea, pe care am început-o în 2001. De atunci până acum am pierdut șirul numărului de miniștri care s-au perindat pe la educație, dar toți au continuat acest proces, pentru că este o necesitate.

Pe de altă parte, unde sunt activitățile practice, cărțile, plimbările în parc? O profesoară de la liceul Mircea cel Bătrân din Constanța mi-a povestit cum făcea ore de matematică pe nisip, pe plajă. Mi s-a părut fantastic, aveam 33 de ani și am replicat modelul în Bucureștil la Liceul Cantemir-Vodă, care e lângă parcul Ioanid. Ore de matematică în parc, cu niște rezultate absolut spectaculoase. Nu trebuie să ai catedra între tine și copil. Dar acest lucru ține de o cultură specifică. Din această cauză, sistemele educaționale nu se exportă, din acest motiv Uniunea Europeană nu are un sistem educațional unic și nici nu are cum să aibă.

Care este rețeta succesului soluțiilor de e-learning ale SIVECO pe plan mondial?


În SIVECO sunt foarte mulți profesori, din acest motiv implicarea companiei în educație are o amprentă pedagogică foarte mare. Repet, proiectele de informatizare pentru educație sunt mai mult proiecte didactice decât proiecte informatice.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Marin Vlada
Despre Radu Jugureanu: http://mvlada.blogspot.ro/2011/06/prof-radu-jugureanu.html
26 Februarie 2014, 08:56:39