Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Clientii sunt de pe Venus, consultantii sunt de pe Marte

23 Octombrie 2006




Rolul comunicarii in dezvoltarea relatiilor


Odata dincolo de primul termen al proiectului, relatia continua pe baza increderii reciproce construite pana in acel moment. Depinde de caracterul celor doi parteneri modul in care increderea reciproca va fi mentinuta si noi cai de cooperare vor fi gasite. Consultantul trebuie sa fie un bun ascultator. Exista timp pentru a face recomandari si a emite opinii – e important ca in prezenta unui client sa il ascultam. Clientul are nevoie sa stie ca, orice probleme ar intampina, cineva il va asculta si il va ajuta. O agenda de intalniri regulate si rapoarte de progres ar trebui sa fie agreate cu clientul inca de la prima intalnire de lansare a proiectului. In mod ideal, aceasta este imbunatatita si de alte ocazii de interactiune sociala. Pentru un consultant, mentinerea unui jurnal al acestor interactiuni poate sa il ajute la “masurarea temperaturii” relatiei.


Iata cateva sfaturi care mi s-au parut utile in propriile mele relatii cu clientii:


• Mentineti fluxul de informatii constant. Clientii trebuie sa poata fi informati in orice moment referitor la statusul pe proiect. E-mailul este o cale foarte buna de a avea acces la informatie si trebuie sa fie arhivat pentru referinta ulterioara. Totusi, conversatia fata in fata este cea mai eficienta pentru o intelegere mai buna si are avantajul de a fi preferata de clienti.


• Fiti punctuali si dati deadline-uri realiste. Fiecare promisiune incalcata va va submina credibilitatea. In planificare, luati in calcul timpi tampon, care sa va permita sa ajungeti la timp la intalniri.


• Utilizati expertiza clientilor. Este important ca ei sa se simta o parte importanta a proiectului. Pentru a ilustra situatii din proiect, este util sa folositi paralele cu situatii in care clientii se pot transpune. Alternativele prezentate clientilor trebuie sa poata fi in egala masura acceptate de catre ambele parti.


• Identificati pastratorii critici de informatie din organizatia clientului si folositi-i ca referinta de fiecare data cand simtiti ca va lipsesc informatii. Obtineti confirmarea de la ei pentru a intelege natura problemei. Odata dincolo de perspectiva panoramica a managementului de top, operationalii sunt cei care pot sa asigure cel mai mult ajutor pe proiect – sau pot sa impiedice faze ale acestuia.


• Pastrati optiunile deschise. Faptul ca clientul impune o anumita solutie poate sa fie doar o demonstratie de putere, la care cel mai bun raspuns este de a ii prezenta toate posibilele dezavantaje ale respectivei pozitii razboinice.


• Corectitudinea in ceea ce se poate face sau nu, ce vom putea sau nu face in proiect este importanta. Un document scris, un contract semnat de ambele parti poate servi ca propunere initiala de proiect sau ca modalitate de a negocia perimetrul de actiune pentru a clarifica actiuni legate de proiect. Poate de asemenea sa fie folosit ca document de referinta in eventuale neintelegeri ulterioare.


Calitate pana la final



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite