Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

„Războiul covrigului” amenință pasagerii marilor orașe

19 Martie 2024



Este memorabil răspunsul oferit de bătrânul lider chinez Deng Xiaoping vreme îndelungată în urmă atunci când un jurnalist l-a întrebat, într-o conferință de presă, cum se împacă doctrina comunistă cu liberalismul economic de tip capitalist din anumite zone dezvoltate ale țării. „Nu contează dacă pisica este albă sau neagră”, a spus înțeleptul lider. „Important este să prindă șoareci!”.

Așa ar trebui să stea lucurile și în ceea ce privește deplasările în orașele mari ale semenilor noștri, greu încercați de lipsa unor infrastructuri adecvate, de traficul haotic și urgisit, de disoluția autorității în general și de încrengăturile bolnave de interese, care întârzie nepermis dezvoltarea sănătoasă a cetăților.

De ani în șir, „războiul covrigului”, al volanelor de mașini, pune sub semnul întrebării șansele de mișcare liberă, ale românilor copleșiți de probleme. Lupta deschisă dintre taximestiștii clasici și cei angajați în furnizarea de soluții de transport alternativ, de tip ridesharing, s-a ascuțit acut, luând forme de protest extreme, de presiuni și lobby care amenință clar libera concurență.

Din 2015 încoace, românii au descoperit o altă variantă de transport de persoane, o alternativă comodă, civilizată și competitivă de a se deplasa în orașe dintr-o locație în alta. Primul pas a fost făcut de Uber, acum 9 ani, urmat de Bolt, în 2016. Au mai existat tentative de gen, dar piața a dictat.

Oamenii n-au avut de făcut mare lucru, au fost îndemnați să descarce aplicaţiilerepective pe smartphone, să-și creeze un contşi să înregistreze un card bancar valabil, garantându-li-se că datele personale sunt în siguranţă. Apoi au descoperit că pot stabili, prin aplicaţie,adresade unde să fie luaţi cu maşina - drumul parcurs de şoferul care acceptă comanda putând fi urmărit în timp real tot prin aplicaţie. Odată ajunşi la destinaţie, ei au remarcat că pot săcoboare, pur şi simplu din maşină,fără să plătească în numerar, fără să lase bacşiş.

Mai mult, există și nou-veniți în această piață, care se gândesc la protecția mediului - compania Blue, care s-a declarat pregătită la finalul anului trecut să ofere șanse unor deplasări prietenoase cu mediul în zona metropolitană București, la bordul unei flotede 100 autovehicule electrice Tesla, care să cruțe mediul de o poluare excesivă.

Dar dacă un sistem funcționează, de ce să nu-l demolăm?
Revoltați și amenințați de succesul acestor variante, îmbrățișate azi de sute și sute de mii de români, după pierderea unui monopol „strămoșesc”, reprezentanții taximetriștilor, apărați de lideri de sindicat care au datoria să-și justifice veniturile lunare de mii de euro net, au acționat și acționează vehement în numele angajaților, solicitând o serie de măsuri care să taie în cea mai mare măsură „macaroana” ridesharing-ului.

Pe mine, unul, mă scoate din pepeni toată tevatura creată de taximetriști prin protestul lor repetat și patetic, pe principiul „să moară și capra vecinului”.
Au venit din nou în fața Parlamentului să plângă cu lacrimi de crocodil că sunt concurați neloial de firmele de ridesharing, folosite în masă (oare de ce?) de zeci și zeci de mii de români. Mă enervează teribil și tăcerea semenilor în fața pericolului de a se pune cruce acestui tip de transport alternativ de persoane.

Nu stau acum să cântăresc toate argumentele taximetriștilor, valabile sau nu, ci vreau să spun că nicăieri nu am văzut din partea lor, în contrapartidă, un angajament clar asumat de a se alinia la beneficiile oferite azi de Uber, Bolt șamd.
Unde să fi auzit noi că și taximetriștii sau firmele de profil se angajează să ofere condiții civilizate și fair-play clienților? Se vor putea folosi ei, în avantajul direct al clienților, de platforme online eficiente și ușor de utilizat? Vor ști oamenii cât îi costă o cursă înainte de preluare? Va exista undeva o evidență a numărului de înmatriculare al mașinii, plus identitatea șoferului? Va fi respectat un traseu sau vom merge pe mai departe pe indolență, nesimțire și răspunsuri arbitrare, de genul „nu merg într-acolo, mă retrag” sau „e prea aproape destinația, alegeți altceva” sau „nu funcționează aparatul de taxat, n-am bon, vă convine?”.

Dacă tot se pun toate bețele posibile în roțile Uber și Bolt, cine va câștiga? Mâna de voturi bifate de ministrul Grindeanu după acceptarea condițiilor impuse de taximetriști ne va ajuta pe noi, călătorii? Vor fi de preferat perpetuarea mafiei licențelor pentru orașele mari și practicile „cartelului galben”, insolența și tupeul, „tunurile” bineștiute de toată lumea, costurile necontrolate ale curselor?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite