Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

IFA 2024: retrospectivă și perspectivă

17 Aprilie 2024






Voi începe cu IFA de azi. În urma reorganizării din 2008, IFA are un statut clar – este subordonat autorității de stat pentru cercetare (în prezent, MCID), are o misiune – să contribuie la elaborarea și implementarea unei strategii adecvate domeniului atomic și subatomic, și are un instrument pe care autoritatea în cercetare i l-a pus la dispoziție: conducerea de programe aferente participării României la marile proiecte și colaborări amintite mai sus. Voi lua pe rând principalele elemente, dar în ordine inversă.
Începând cu anul 2000, IFA a acumulat o experiență valoroasă în conducerea programelor de cercetare, în ultimii 15 ani activitatea crescând oarecum natural (nu ca în perioada 2001-2008, când CERES și ariile tematice din CEEX conduse de IFA s-au adresat întregii cercetări fundamentale), focalizându-se pe mari proiecte specifice fizicii și tehnologiilor conexe. Instituțiile participante la aceste mari colaborări folosesc, pe lângă programele IFA, și alte instrumente ajutătoare (Programul Nucleu, alte programe, investiții etc). Și e normal, e bine să fie așa! Prin corelarea acestor instrumente pe tematicile respective s-ar asigura o coerență sporită participării, s-ar consolida comunitățile științifice și s-ar realiza conexiuni benefice cu alte priorități naționale (precum tehnologiile cuantice). IFA s-ar putea dezvolta armonios în această direcție.
Proiectul ESFRO (2009-2011, www.ifa-mg.ro/esfro/) a demonstrat că împreună (IFA în parteneriat cu 10 institute de cercetare și 6 universități cu potențial în domeniu) putem face ceva serios și foarte util, atât pentru comunitate, cât și pentru autoritatea din cercetare. Din păcate, rezultatele proiectului n-au fost preluate și integrate în strategia națională a cercetării care a urmat. Negăsindu-se nici soluții „interne” de finanțare în continuare a activității, a pierit și entuziasmul... Evaluarea potențialului și elaborarea unei strategii a domeniului ar trebui reluate și susținute continuu (inclusiv baza de date, corelată cu noul sistem informatic IFA-PROMPT); soluții se pot găsi. Cred că o activitate gen ESFRO-2, focalizată pe tematica programelor IFA, cu „output” de care să se țină cont în viitoarea strategie națională a cercetării, ar fi binevenită și ar întări participarea României la marile proiecte/colaborări internaționale în domeniu.
Încă din 2008 IFA are prevăzut în organigramă un Consiliu (extern), organ consultativ al conducerii institutului cu rolul de a-i acorda asistenţă în elaborarea şi implementarea celei mai adecvate strategii, conform misiunii şi obiectivelor asumate. Am activat Consiliul abia în 2014, când lucrurile s-au mai „așezat”, membrii fiind directorii a 9 institute de cercetare în fizică și domenii conexe. Și, de atunci, am avut întâlniri periodice (la început, cam de două ori pe an; în ultimul timp, mai rar), inițiative comune, luări de poziție adresate ministerului; cu alte cuvinte, un cadru adecvat de comunicare, cu rol integrator. Consider însă că este momentul pentru mai mult: Consiliul IFA trebuie să-și asume un rol mai activ, aș zice chiar determinant, în activitățile integratoare pe care și le propune IFA. Concret, eu văd Consiliul IFA coordonând evaluarea potențialului de participare la marile colaborări (programele IFA) și elaborarea strategiei pentru fiecare dintre acestea. Sper să progresăm curând și în această direcție.
Există multe alte activități prin care Numele IFA ar putea fi valorificat mai bine, spre folosul tuturor. Menționez doar două dintre acestea, pe care le consider prioritare: atragerea tinerilor spre știință și promovarea domeniului (și avem un proiect în acest sens, DUROCERN - Descoperă Universul cu ROmânia la CERN); o interfață atractivă cu industria și mediul de afaceri în jurul marilor proiecte/colaborări internaționale susținute prin programele conduse de IFA (și aici s-ar găsi soluții).
Consider că „IFA – integrator și ambasador al cercetării românești de fizică” poate fi un proiect politic de succes al oricărui Guvern al României, prezent ori viitor. Iar IFA are datoria să-l promoveze și să-și împlinească în continuare misiunea.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite