Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ERP ROI – intre speranta si mit

24 Decembrie 2006




Atentie, nu spun ca la o anumita implementare numarul de contabili nu se va reduce dupa implementare (cunosc multe cazuri, in special cele de informatizare initiala – adica de trecere de la creion si hartie la calculator – in care reducerea a fost dramatica) ci spun ca o asemenea reducere nu este o regula (cunosc la fel de bine cazuri in care numarul operatorilor a crescut dupa introducerea sistemului informatic, beneficii semnificative fiind obtinute in alte arii cu totul diferite – cum ar fi cresterea capacitatii de analiza manageriala).


Pentru a rezuma chestiunea, cred ca raspunsul prudent trebuie sa fie ca un proiect ERP este o investitie, cu beneficii extrem de semnificative, insa una indirecta, ale carei beneficii se obtin imediat, prin schimbarea proceselor de afaceri din cadrul companiilor care implementeaza solutiile.


Oricat de mult ar dori producatorii de ERP sa isi compare solutiile cu o linie de productie, realitatea este ca functionalitatile aplicatiilor nu difera suficient de mult (ma refer, fireste, la aplicatiile din clase comparabile) pentru a genera beneficii distincte, in mare masura rezultatele obtinute fiind generate de procesele de afaceri implementate, cu atat mai mult cu cat procesele de informatizare sunt mai avansate (o dovada extrem de concludenta poate fi oferita si de faptul ca implementarea unei aceleiasi aplicatii la companii extrem de asemanatoare poate avea rezultate extrem de diferite).


Pentru a continua rationamentul, procesele de afaceri implementate sunt rezultatul unei interactiuni complexe dintre experienta implementatorului (a consultantilor) si procesele definite in cadrul companiei care implementeaza (chestiune care justifica pe deplin nevoia de demonstrare a experientei implementatorilor – prin curriculum vitae, demonstratii ale aplicatiilor si proiecte referentiabile).


Pentru a complica lucrurile inca si mai tare – se interpune aici si ceea ce eu numesc „iluzia numerelor“: ne place sa credem ca totul se poate reduce la un numar (totul este cuantificabil). Si totusi – cum se poate cuantifica in practica beneficiul financiar adus de cresterea capacitatii de analiza manageriala? Orice manager va recunoaste intuitiv un astfel de beneficiu, si va fi doritor sa investeasca pentru a-l obtine, dar care este valoarea financiara directa a beneficiului respectiv?


Tinand cont de natura indirecta si mai ales greu cuantificabila a beneficiilor obtinute in urma investitiilor in ERP, se mai pot observa usor si urmatoarele consecinte:


u Calculul ROI este dependent de mediu (de companie, de procesele implementate, de cadrul economic general) – ceea ce face ca celebrele Exceluri pentru ROI sa fie – pentru orice scopuri realiste – practic inutilizabile.


u Calculul ROI este extrem de dificil inainte de implementare (un numar considerabil de supozitii ce se pot dovedi hazardate trebuie facute) insa este cu mult mai usor de realizat dupa incheierea implementarii (sunt si aici o serie de probleme, dar nu vom intra in detalii). Este trist, dar in acest context cererea unor caiete de sarcini ca furnizorul sa prezinte calculul de ROI al proiectului este o dovada de umor... negru.


u Calculul ROI nu se poate face fara un efort considerabil de consultanta de business – el este in sine un proiect –, iar sperantele celor ce cred ca poate fi facut in cateva ore ca parte a unui efort de vanzare de software sunt, in cel mai bun caz, rezultatul diletantismului (iar in cel mai rau al relei vointe).


Ultimul aspect pe care doresc sa il aduc in discutie este comparabilitatea valorilor ROI ale implementarilor ERP – care poate imbraca mai multe forme, in functie de inspiratia oamenilor de marketing care il promoveaza. Cea mai comuna forma intalnita este de tipul „companiile care au implementat solutia X sunt cu peste y% mai profitabile decat companiile care au implementat solutia Z“ – studii „independente“ publicate de „companii de consultanta de renume international“, la comanda companiei producatoare X (ultima parte este scrisa cu litere foaaaarte mici in raport).



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite