Biroul de Credit se deschide pe 16 august
Ne-am intalnit cu conducerea Biroului de Credit (BC), Dr. Ilie Mihai, presedinte al Consiliului de Administratie si Şerban Epure, director general, la numai o ora si jumatate de la solicitarea noastra, facuta telefonic. Disponibilitatea acestor oameni ne-a surprins in mod placut, iar ulterior am descoperit chiar dorinta lor de a ne vorbi despre faza de constructie si organizare in care se afla, in momentul actual, institutia.
Domnul presedinte Dr. Ilie Mihai a facut in deschidere o scurta trecere in revista a statutului si a principalelor momente din scurta istorie a Biroului: „Pe data de 11 martie a.c. s-a tinut Adunarea Generala a Actionarilor BC, la care au participat reprezentantii celor 24 de banci care au aderat la acest proiect, au acceptat actul constitutiv al BC si au varsat partea de capital care le revenea. Cele 24 de banci actionare au o participatie in BC proportionala cu ponderea fiecareia pe piata bancara de retail. in acest fel, Banca Comerciala Romana are 32,7% din capitalul initial al societatii, tot atat cat cota sa de piata la acea data, leader detasat, urmat fiind de alte banci, functie de cota de piata a fiecareia. Capitalul BC este de cca 40 de miliarde de lei adica, aproximativ, 1 milion de euro la data constituirii.
Tot pe 11 martie a fost numit actualul consiliu de administratie al societatii, format din 7 persoane si in care eu am onoarea sa detin functia neexecutiva de presedinte. Noi ne intalnim de regula, o data pe luna pentru a ne indeplini atributiunile care ne revin privind stabilirea de strategii si masurile care se impun pentru indeplinirea acestora. Cu aceasta ocazie s-a stabilit si forma pe care o va avea Biroul de Credit, precum si agenda de punere graduala in functiune. Astfel, s-a stabilit sa se creeze un birou de credit complet, la nivelul celor mai bune practici internationale, care sa fie capabil sa furnizeze (etapa 1, termen 16 august a.c.) atat informatii negative privind clientii din zona de retail (in principal, restante la plata ratelor si a dobanzilor) cat si informatii pozitive (etapa a 2-a, termen 01.04.2005) referitoare la clienti care au indeplinit toate conditiile contractuale de rambursare a creditelor.
In a 3-a etapa, BC va putea sa furnizeze analize de tip «scoring», analize de riscuri pe anumite zone geografice, pe anumite tipuri de credite, analize care sa poata fi folosite de banci sau alte institutii, ca instrumente utile in politici de management al riscului.
In activitatile de achizitie necesare inzestrarii corespunzatoare a Biroului am respectat toate procedurile uzitate in acest scop. Astfel, am intocmit un caiet de sarcini prin consultarea unor specialisti din institutii romane si internationale, am publicat un anunt in urma caruia un numar de 15 firme au cumparat caietul de sarcini si 6 s-au inscris la licitatie. O comisie de experti de la BC si din comunitatea bancara a analizat si punctat pe baza unui set foarte clar de criterii tehnice si financiare, ofertele primite. Pe baza clasamentului rezultat s-a intocmit o lista scurta de 2 ofertanti, ale caror oferte au fost reanalizate, conform practicilor internationale de o alta comisie, care a cantarit punctele tari si punctele slabe ale ofertelor calificate in aceasta faza a licitatiei.
Un pas important pe care l-am realizat, dat fiind faptul ca vom lucra cu date personale ale cetatenilor, a fost obtinerea aprobarilor de la Avocatul Poporului, singura institutie abilitata sa autorizeze o activitate care implica prelucrarea de informatii confidentiale ale populatiei.“
Şerban Epure, director general BC: „Ni s-a recunoscut interesul legitim pentru prelucrarea datelor istorice fara a avea acordul debitorilor, adica datele referitoare la debitorii care au contractat credite pana la 16 august 2004, data punerii in functiune a sistemului. Pentru perioada urmatoare nu se pune problema pentru ca prin contract se va cere acordul debitorului.
Legat de licitatie, as dori sa fac un scurt comentariu. Nu am ales oferta cea mai ieftina, asa cum a aparut in presa la un moment dat. Nu am ales-o nici pe cea mai buna din punct de vedere tehnic. Balanta criteriilor tehnice si financiare a desemnat firma SIVECO Romania drept castigatoare. Am apreciat ca aceasta firma a avut o experienta semnificativa, sigur, nu in Credit Bureau pentru ca nu s-a mai facut asa ceva in Romania, dar ei au mai realizat ceva similar pentru companiile de telefonie mobila si au mai avut cateva proiecte asemanatoare la Banca Nationala. Oricum, cantarirea acestor lucruri a fost facuta de comisii alcatuite din specialisti in domeniul negocierii, al IT-ului, al contractelor, reprezentand bancile actionare si decizia privind castigatorul licitatiei a fost luata de catre Consiliul de Administratie.“
Dr. Ilie Mihai: „Biroul este o institutie deschisa, are un principiu al reciprocitatii aprobat de catre actionari: cine furnizeaza date despre proprii clienti la Birou poate sa si primeasca date similare despre clientii altor banci sau companii. Daca, spre exemplu, o banca doreste sa furnizeze doar informatii negative, referitoare la debitorii sai, ea va primi de la BC tot informatii negative despre clientii altor banci“.
Şerban Epure: „in ceea ce priveste functionarea propriu-zisa, Biroul de Credit se bazeaza pe o retea de comunicatii prin care se realizeaza schimbul de date dintre Birou si banci. Am acordat fiecarei banci libertatea de a se conecta la Birou prin orice provider de comunicatii doreste. Bancile transmit catre Birou datele clientilor, compuse din CNP, nume, adresa, etc. La Birou, aceste date sunt incarcate intr-un format standard, pentru a putea fi disponibilizate la cerere participantilor.
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)