Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Criza economică dinamizează piaţa locală de Business Intelligence

12 Ianuarie 2010




În lipsa unui asemenea instrument de evaluare, singura referinţă asupra necesităţilor pieţei locale rămâne un studiu regional IDC (în al cărui eşantion a fost inclusă şi România, alături de alte ţări din regiune) realizat în 2007 şi care a a fost focalizat pe identificarea criteriilor de achiziţie a soluţiilor BI şi beneficiile urmărite.


Conform acestuia, principalele trei criterii de achiziţie a unei soluţii BI sunt:


- competenţele şi cunoştinţele în acest domeniu (4,36 puncte pe o scală de la 1 la 5);
- suportul post implementare (4.32 pct.);
- performanţa produsului versus produsul concurenţei (4,03 pct.). Evident, concluziile acestui studiu trebuie reinterpretate în actualul context economic, ţinând cont de imperativele crizei economice. Ca dovadă, în studiul citat, costul se situează abia pe locul 5 în clasamentul criteriilor de cumpărare, cu un punctaj de 3.89.


În ceea ce priveşte beneficiile urmărite, studiul realizat regional indică pe primul loc calitatea superioară a informaţiilor pentru deciziile manageriale (4,50 pct.), urmat de facilitarea accesului la informaţiile critice pentru deciziile manageriale (4,42 pct.). Pe locurile 3-4, la egalitate, se află posibilitatea partajării rapide şi uşoare a informaţiilor între diferite grupuri de utilizatori şi creşterea eficienţei pe procesele de core business (4,11 pct.).


Cereri concrete

Deşi nu există date actualizate, concluziile altor studii realizate la nivel mondial pot fi replicate parţial (cu marja de eroare inerentă) şi pe piaţa locală în ceea ce priveşte aşteptările companiilor medii de la o aplicaţie BI. Potrivit acestora, printre cele mai frecvente solicitări se regăsesc:


- nivel de adresabilitate extins: plaja de utilizatori ai dezvoltărilor de BI operaţional include angajaţi implicaţi în activităţi operaţionale, care trebuie să ia rapid decizii cu impact semnificativ la acel nivel, dar şi manageri, care trebuie să urmărească în mod curent indicatorii de performanţă operaţionali pe anumite niveluri. În cazul în care compania a reuşit să stabilească o corelare clară între indicatorii de performanţă strategici (Key Performance Indicators) şi metricile din plan operaţional, audienţa include şi persoane din top-management, care pot investiga în adâncime modul în care sunt respectate direcţiile strategice stabilite;


- timp de răspuns scurt: intervalul de răspuns pentru aplicaţiile de BI operaţional este semnificativ mai mic decât în BI-ul tradiţional. Cele mai multe module operaţionale necesită date al căror „grad de prospeţime“ poate varia de la câteva minute la câteva ore. Acest fapt impune condiţii speciale în ceea ce priveşte furnizarea datelor în timp real, pentru că sunt necesare în luarea deciziilor în procesele operaţionale, care necesită un timp scurt de reacţie;


- grad ridicat de integrare: în marea majoritate a cazurilor, companiile de dimensiuni medii solicită un proces de integrare cât mai rapid (atât cu aplicaţiile legacy, cât şi cu omniprezentele tabele Excel), care să implice un efort cât mai redus din partea personalului propriu. Aceasta implică din partea vendorilor un efort susţinut în dezvoltarea unei suite cât mai mari de conectori, care să permită integrarea cu sistemele IT eterogene, dar şi dezvoltarea de preconfigurări (în unele cazuri nişate pe anumite verticale), care să faciliteze procesul de customizare a aplicaţiei.


Dincolo de aceste abordări generice, există însă şi o serie de solicitări, care apar cu o frecvenţă ridicată, vizavi de funcţionalităţi specifice:


- instrumente de alertare-notificare – care să permită monitorizarea constantă, notificarea proactivă şi automatizarea anumitor procese, astfel încât să asigure companiei posibilitatea să răspundă rapid în anumite situaţii definite drept critice (preconfigurate prin scenarii de alertare);



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite