Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Plăţi SEPA prin canale mobile

16 Martie 2010




La începutul acestui an, Grupul M-Channels a definit un plan pentru plăţile mobile Roadmap for m-payments pentru 2009 şi în viitor, plan ce cuprinde trei etape principale:


• Etapa de analiză pentru dezvoltarea descrierii generale şi a principiilor de bază pentru serviciile de plăţi mobile, urmărind patru direcţii: descrierea serviciului, cerinţele de afaceri şi operaţionale, securitatea tranzacţiilor şi administrarea riscurilor, aspecte privind tehnologia şi infrastructura. Va fi realizată şi o analiză a cerinţelor la nivelul statelor membre SEPA, pentru a evalua diferenţele privind practicile curente şi infrastructurile din pieţele naţionale.
• Consultarea tuturor părţilor implicate în plăţile mobile, inclusiv a operatorilor de telefonie mobilă şi a comercianţilor, organizarea de dezbateri, discuţii, colectarea şi sintetizarea punctelor de vedere.
• Analiza suplimentară pentru finalizarea manualului de reguli, elaborarea ghidului de implementare, planificarea activităţilor de comunicare.


Grupul de experţi a identificat serviciile de plăţi mobile în relaţie cu produsele SEPA, astfel:


Tranzacţiile Mobile remote sunt tranzacţiile realizate prin telefonul mobil de la distanţă, indiferent de locaţia plătitorului şi a beneficiarului plăţii, în timp ce Mobile proximity sunt acele tranzacţii care necesită ca telefonul mobil să se afle în imediata apropiere a unui dispozitiv de citire, ce poate fi un alt dispozitiv mobil sau un terminal. Ca urmare a evaluării priorităţilor pentru dezvoltarea standardelor, s-a decis ca fiind prioritare plăţile prin carduri SEPA – Remote şi Proximity, ca şi plăţile SEPA Credit Transfer de la distanţă.


Grupul M-Channel a definit canalul mobil ca fiind un canal pentru iniţierea plăţilor, care nu poate stabili nici o constrângere asupra valorii sau tipului de plată generată prin acest canal, aceasta fiind o decizie competitivă a fiecărui furnizor de servicii de plăţi.


Standardele, regulile si practicile dezvoltate de Grupul M-Channel vor fi publicate pentru toţi participanţii si furnizorii din piaţă, care vor avea responsabilitatea de a decide dacă şi când vor adopta aceste standarde şi în particular care vor fi segmentele pieţei plăţilor către care vor fi orientate produsele lor.


Grupul de experţi M-Channel a definit de asemenea spaţiul de cooperare în care trebuie să se desfăşoare activitatea sa, făcând o distincţie clară între competiţie şi cooperare. Activitatea acestui grup pleacă de la premiza că rezultatele activităţii sale vor genera oportunităţi de afaceri pentru membrii EPC, prin faptul că băncile europene vor fi capabile să acţioneze într-o zonă de afaceri în plină dezvoltare şi prin protejarea intereselor lor strategice şi comerciale în viitor.


Având în vedere complexitatea tehnică a problemelor legate de plăţile prin dispozitive mobile, EPC colaborează cu diverse organisme şi asociaţii care pot sprijini aceste iniţiative. Astfel, în iunie 2008 a fost semnat un acord de colaborare între EPC şi GSMA pentru accelerarea dezvoltării serviciilor mobile, cu focalizare pe utilizarea UICC (Universal Integrated Circuit Card sau cardul SIM al mobilului) ca element de securitate pentru stocarea aplicaţiilor de plăţi. Atât EPC cât şi GSMA au în vedere ca această colaborare să permită băncilor să furnizeze servicii de plăţi mobile mai bune clienţilor lor, sprijinite de infrastructura operatorilor mobili.


GSMA şi EPC au elaborat împreună cerinţe şi specificaţii pentru Trusted Service Manager (TSM), entitatea care va sprijini băncile si operatorii de telefonie mobilă în distribuirea, configurarea şi activarea aplicaţiilor de plăţi pe UICC, în dispozitivul NFC al clientului băncii (telefonul mobil). NFC - Near Field Communications – este o tehnologie care permite ca datele să fie transmise fără conexiune prin cablu la distanţe foarte mici. Această tehnologie permite de exemplu realizarea unei plăţi folosind telefonul mobil la un terminal de plaţi al unui comerciant sau la cumpărarea unor bunuri de la un automat.


Documentul TSM Service Management Requirements and Specifications, care descrie diferitele roluri şi procese implicate în furnizarea şi administrarea aplicaţiilor pentru plăţi mobile integrate în telefonul mobil, a fost finalizat la jumătatea lunii noiembrie 2009 şi va fi supus consultării publice.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite