Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Lungul drum al datelor spre o singură versiune a adevărului

02 Mai 2010







„One version of truth”

Un studiu mai recent, realizat în 2009 de către Aberdeen Group releva faptul că, deşi multe companii investesc mult timp şi bani pentru a obţine capabilităţile de analiză şi raportare promise de către aplicaţiile de Business Intelligence şi Business Analytics, la final nu obţin decât mai multe variante ale mult-căutatului „one version of truth“ şi nicio soluţie clară de a determina care este cea reală, respectiv exactă. Cercetarea realizată de Aberdeen pe un eşantion de 200 de senior executives din 152 de companii din diferite industrii a relevat că principalele cauze care duc la obţinerea mai multor versiuni de „adevăr“ sunt:


- Problemele generate de sursele de date – 74% din respondenţi au indicat faptul că nu deţin nicio garanţie asupra faptului că datele sunt corecte şi nici nu sunt gestionate corect;
- Problemele generate de neintegrarea bazelor de date – 60%;
- Faptul că utilizatorii finali nu au acces la informaţii – 49%.


Rezultatele citate mai sus confirmă verdictul specialiştilor în ceea ce priveşte evoluţia soluţiilor de Business Analytics de la statutul de „nice-to-have“ la cel de „mission critical“. De altfel, studiul Aberdeen indică faptul că 36% dintre respondenţi au afirmat că doresc să treacă de la nivelul luării deciziilor „gut-feel“ la cel al deciziilor „fact-based“, respectiv bazate pe informaţii reale.


Un procent totuşi mic, ţinând cont de gravitatea problemei. Problemă evidenţiată de o altă cercetare realizată tot anul trecut, de către IBM de această dată, pe un eşantion de 2.500 CIO din 78 de ţări, activând în 19 industrii. Conform „The New Voice of the CIO“ (IBM Global CIO Study 2009), 83% din respondenţi au identificat soluţiile de Business Intelligence şi Business Analytics – respectiv abilitatea de a identifica pattern-uri în volumele vaste de date şi de a obţine informaţii acţionabile din acestea – drept calea optimă de a eficientiza actul decizional la nivelul companiilor lor. Potrivit sursei citate, 1 din 3 respondenţi au indicat că iau frecvent deciziile critice fără a deţine toate informaţiile de care au nevoie pentru fundamentarea acestora, în timp ce 53% au indicat faptul că nu au acces la informaţiile existente în companie de care au nevoie în activităţile lor curente.


Calea lungă şi grea a adevărului

Aşa cum evidenţia unul dintre studiile citate anterior, procesul implementării, dezvoltării şi utilizării unei soluţii de Business Analytics nu este câtuşi de puţin unul facil. Este un proces de durată, costisitor şi care are de înfruntat multe provocări. Unele dintre acestea sunt nominalizate mai sus, cum ar fi problema integrării surselor şi bazelor de date, care impune dezvoltarea unei infrastructuri IT de management al datelor care să permită utilizarea acestora la nivelul întregii companii. O altă problemă serioasă este cea a designului sistemelor de raportare şi analiză, care trebuie să permită utilizatorilor să navigheze prin diferite aplicaţii şi date, dar care să nu necesite din partea acestora cunoştinţe IT de specialitate.


La nivelul de analiză survine o altă cerinţă fundamentală – aceea ca managerii, respectiv personalul cu rol decizional, să deţină abilităţi în a utiliza instrumentele de analiză pentru obţinerea de informaţii acţionabile valabile şi adecvate cerinţelor. Problema deficitului de abilităţi în materie de analiză a datelor este foarte frecventă, iar apelarea la experţi din afara companiei nu este o soluţie fiabilă, pentru că aceştia nu au o înţelegere la fel de corectă a business-ului ca şi cei interni. Experţii trebuie să poată vorbi acelaşi limbaj de business cu factorii decizionali din companie şi, mai mult, trebuie să se bucure de credibilitate şi încrederea acestora pentru ca informaţiile pe care le obţin să devină suport managerial.


Specialiştii afirmă că decizia demarării unui proiect de Business Analytics este un demers strategic de durată şi costisitor. Al cărui Return on Investment este dificil de calculat. (Fapt confirmat de IDC Vertical Research Group survey 2010, studiu la care au participat 6.483 de end-users de aplicaţii BI şi BA din SUA, şi care a relevat că rezultatele obţinute din implementare şi utilizarea acestui tip de soluţii este greu de cuantificat din cauza lipsei unei metodologii de cuantificare adecvate.) În pofida acestor probleme, există numeroase cazuri practice care demonstrează că, odată atins nivelul de dezvoltare adecvat, aplicaţiile BA furnizează rezultate direct vizibile la nivelul cifrei de afaceri şi al profitului.



Industria BI a crescut cu 4,2% în 2009

Încasările industriei Business Intelligence la nivel mondial au crescut anul trecut la 9,3 miliarde de dolari, plus 4,2% comparat cu anul anterior, conform unui studiu realizat de compania americană de analiză Gartner. „Deşi creşterea nu a mai atins nivelul din perioada anterioară şi nici nu se poate spune că industria este imună la recesiune, zona de Business Intelligence a demonstrat că este vitală pentru companii, a înregistrat o creştere într-unul din cei mai dificili ani din istorie“, spun analiştii
Gartner. Principalii jucători din industrie au continuat să promoveze activ Business Intelligence, Analytics şi Performance Management, iar companiile şi-au continuat proiectele BI, estimând că acestea vor oferi bazele reducerii costurilor şi creşterii productivităţii. Primii cinci jucători din industrie au împreună 71% din încasările pe acest segment. Comparativ cu anul anterior, SAP rămâne principalul furnizor de Business Intelligence, Analytics şi Performance Management, cu o cotă de piaţă de 22,4%, în scădere cu un procent faţă de anul anterior. Oracle este numărul doi pe acest segment, dar a crescut la 14,5% în 2009, urmat de SAS Institute, 14,2%. IBM cu 12,2% şi Microsoft cu 7,9%. Germanii de la SAP păstrează primul loc pe Business Intelligence. Rivalii SAS Institute sunt numărul unu pe segmentul Analytics şi Performance Management, iar Oracle este numărul unu pe Corporate Performance Management. IBM devine un competitor puternic, compania având rate de creştere peste
media industriei în 2009. (D.D.)



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite