Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Business Analytics, cerinţe, beneficii, provocări

24 Iunie 2010




Remus Bucşă, Business Consultant iQuest Group, identifică şi el acelaşi beneficiar principal – top-managementul – şi abordează şi problema delicată a randamentului investiţiei (RoI): „Cel mai rapid beneficiu este furnizarea accesului la informaţia strategică direct, imediat şi necondiţionat la nivelul top-managementului. Un alt aspect este cel legat de eliminarea muncii manuale, care, pe lângă faptul că este greoaie şi de durată, poate introduce erori şi astfel personalul degrevat poate fi angrenat în activităţi cu adevărat folositoare dezvoltării companiei. Pe parcursul derulării unei afaceri apar, inevitabil, evenimente care impun atenţie sporită, care pot afecta activitatea companiei şi care, nedepistate şi neînlăturate la timp, pot crea dezechilibre cu urmări grave în realizarea planului strategic. Imediat după finalizarea implementării se pot vedea uşor îmbunătăţiri la nivel macro. Funcţie de dinamica domeniului de activitate, RoI (Return of Investment) poate să fie atins într-un termen de ordinul duratei implementării (uzual 3 luni), cu condiţia unei folosiri adecvate a aplicaţiei.“


Provocări specifice

Ca orice soluţie informatică complexă, aplicaţiile de tip BA implică o serie de provocări specifice. Dacă ar fi să dăm crezare studiilor citate în articolul „Business Analytics, lungul drum al adevărului spre o singură versiune“ (Market Watch nr. 124), cea mai evidentă problemă pare a fi calitatea datelor, influenţată direct de problema integrării diferitelor sisteme şi surse de date existente în companie. Acest ultim aspect a fost, însă, interpretat diferit de către unii respondenţi, fiecare tabără („Soluţii stand-alone“ vs „Soluţii «încapsulate»“) interpretându-l ca pe un factor diferenţiator.


Astfel, Ion Moroşanu, SolvIT, partizan al taberei „stand-alone“ consideră că: „Principala provocare este calitatea datelor (în aplicaţia ERP nu sunt gestionate corect toate informaţiile referitoare la dimensiuni – clase, categorii, clienţi, informaţii care sunt foarte utile în BA –, dar şi calitatea în sine a datelor relevante: erori, date lipsă etc.). O a doua mare provocare este definirea cerinţelor. De cele mai multe ori, utilizatorii definesc foarte vag cerinţele şi doresc să primească, în schimb, estimări cât mai exacte. Având în vedere calitatea redusă a datelor sursă, integrarea în aceeaşi soluţie de BA a datelor relevante din mai multe sisteme şi surse de date este în sine o provocare. Pe de altă parte, aceasta este o cerinţă foarte importantă şi un beneficiu major pe care îl poate aduce o soluţie de BA profesională. Legat de partea tehnică a integrării sistemelor şi diverselor surse de date, o soluţie stand-alone profesionistă oferă capabilităţi largi de conectare la surse de date şi sisteme diverse, neexistând limitări semnificative în acest sens.


Aceasta în timp ce Lori Haiducescu, Senior Software, consideră că: „Integrarea sistemelor şi a surselor de date nu reprezintă o problemă în cazul soluţiilor BA încapsulate în ERP. Din acest motiv, în cazul soluţiei noastre de exemplu, implementarea este mult mai uşor de realizat. O provocare majoră este să aduci sistemul unor utilizatori non-tehnici.“


Probleme comune

Dincolo însă de polemica „Soluţii stand-alone“ vs „Soluţii «încapsulate»“, există o serie de probleme comune nominalizate succint de către interlocutorii noştri:


- „Cea mai mare provocare o constituie alegerea soluţiei optime şi minim necesare potenţialului client, astfel încât acesta să fie pe deplin mulţumit de rezultate şi să poată adăuga progresiv noi facilităţi, în funcţie de evoluţia afacerii. Integrarea sistemelor şi surselor de date interne sau externe companiei într-un datawarehouse (DWH) şi transformarea datelor în informaţii semnificative se constituie într-o necesitate fundamentală a soluţiei de BA, pentru coerenţă, completitudinea şi consistenţa informaţiei suport de decizie.“
Remus Bucşă, iQuest Group

- „O soluţie BA nu este utilă dacă informaţiile sunt incorecte ori irelevante pentru manageri ori dacă timpul în care se obţin aceste informaţii este foarte lung. O abordare completă a BA trebuie să ţină cont de integrarea tuturor datelor din diferite surse omogene sau ne-omogene, structurate sau nestructurate etc. De asemenea, trebuie verificată şi ameliorată calitatea datelor existente folosite de instrumentele de BA şi evitate problemele de performanţă în cazul volumelor mari de date, prin existenţa unui server analitic ce asigură timpi de răspuns foarte mici.“
Bogdan Ciubotaru, Relational România


- „Sunt câteva elemente foarte importante care trebuie urmărite şi gestionate în proiectele de BA: disponibilitatea datelor din sistemele sursă, analiza cerinţelor de business şi implicarea clientului în această fază pentru construirea data model-ului, procesul de ETL. O caracteristică foarte importantă a sistemelor de BA este furnizarea de instrumente de raportare şi analiză cu funcţionalităţi care să fie uşor de folosit pentru utilizatorii funcţionali, precum şi instrumente care să ofere personalului IT uşurinţă în integrarea soluţiei de BA cu aplicaţiile şi sursele de date existente.“
Irina Iuga, Oracle România


Premise şi concluzii

O primă premisă confirmată în cadrul micro-anchetei iniţiate de Market Watch este aceea că, dincolo de dificultăţile inerente implementării, dezvoltării şi utilizării unei soluţii de tipul Business Analytics, beneficiile obţinute în urma acestui demers sunt consistente, putând reprezenta un avantaj competitiv semnificativ pe o piaţă ce traversează un context economic delicat. În plus, diversificarea ofertei locale a extins considerabil gama de opţiuni, astfel încât, la ora actuală, aplicaţiile de BA sunt accesibile şi companiilor care nu fac parte din eşalonul „enterprise“.


În pofida tuturor acestor aspecte „pozitive“, nivelul de conştientizare a posibilelor beneficii nu este unul foarte ridicat pe plan local, raportat la potenţialul pieţei, fiind necesară continuarea popularizării problematicii specifice aplicaţiilor de tip BI-BA. Demers pe care Market Watch îl susţine în continuare.


BA, o prioritate pentru majoritatea organizaţiilor

„Companiile au nevoie de platforme de BA integrate, care să asigure o imagine unică la nivelul organizaţiei şi care să satisfacă o serie de cerinţe, printre care bugetare, profitabilitate, raportare, tablouri de bord pentru management, analize ad-hoc prin care să se furnizeze în timp util informaţii pentru luarea de decizii. Din ce în ce mai mulţi factori de decizie înţeleg şi recunosc valoarea soluţiilor de BA şi modalitatea în care acestea le pot răspunde la problemele cu care organizaţiile se confruntă. Informaţia de înaltă calitate, actualizată şi accesibilă în timp util, constituie un factor esenţial pentru ca organizaţiile să poată lua decizii rapide şi eficiente, astfel că soluţiile de BA au devenit o prioritate pentru majoritatea organizaţiilor. În contextul cerinţelor menţionate mai sus, beneficiile urmărite de către management se orientează către: automatizarea unor fluxuri de business, transformarea unor date primare în informaţii de business, vizibilitate şi facilitarea operaţiunilor de audit, standardizarea aplicării procedurilor de lucru, alinierea la anumite cerinţe/regulamente impuse etc.“



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite