Sisteme ERP Observatii si Recomandari
Datorita tendintelor actuale, majoritatea companiilor se straduiesc sa-si integreze
afacerile sau sa-si transforme procesele astfel incat sa raspunda intr-un mod cat mai flexibil, adaptabil si eficient la cerintele pietei. Sistemele ERP (Enterprise Resource Planning) raspund acestor nevoi, fiind deja prezente in majoritatea companiilor mari si sunt din ce in ce mai folosite in segmentul firmelor mici si mijlocii.
Caracteristicile de baza ale sistemelor ERP sunt:
-proiectare modulara
-baza de date comuna centrala
-modulele sunt integrate, transferal de date intre module se realizeaza automat
-au posibilitatea de a fi configurate si adaptate la cerintele de business ale companiilor
-sunt sisteme complexe, flexibile si ofera cele mai bune practici
-majoritatea sistemelor ERP pot fi accesate si prin Internet
Bineinteles, sistemele ERP difera intre ele intr-o anumita masura, dar modulele de baza sunt in general aceleasi, o parte dintre acestea asigurand managementul pentru: contabilitate, finaciar, productie, vanzari & distributie, transport, resurse umane, aprovizionare, mijloace fixe, relatia cu clientii, proiecte, e-Business etc. De asemenea, in functie de cerintele industriilor, au fost dezvoltate module specifice.
Beneficii
Pe langa beneficiile specifice industriei sau clientului la care se face implementarea, exista o serie de beneficii generale pe care un sistem ERP le aduce:
-acces la informatii printr-o baza de date comuna si rapoarte multiple
-evitarea datelor si operatiilor redundante
-reducerea costurilor
-adaptabilitate sporita la schimbarile care apar in procesele de business
-scalabilitate prin adaugarea de noi module pentru satisfacerea noilor nevoi ale organizatiei
-afaceri prin e-Commerce si e-Business
Achizitionarea unui sistem ERP
Selectia unui sistem ERP a devenit un proces complex si foarte important. Exista firme care au avut pierderi foarte mari din cauza abordarii incorecte in procesul de selectie, prin achizitionarea unor sisteme care nu s-au potrivit tipului de business sau printr-o implementare incorecta.
In Romania, de foarte multe ori, decizia de achizitionare a unui sistem ERP se face pe baza unor prezentari din partea furnizorului, in care clientul vede foarte multe functionalitati spectaculoase si complicate pe care sistemul ERP le poate realiza intr-un mod foarte simplu si rapid. Majoritatea sistemelor ERP au capabilitatea de a realiza astfel de lucruri, dar ce nu se specifica foarte clar in aceste prezentari este faptul ca, pentru a ajunge la acest gen de functionalitati, trebuie sa fie indeplinite mai multe conditii, cum ar fi disponibilitatea si corectitudinea datelor necesare, interfatarea cu aplicatiile existente, particularizarea sistemului ERP la cerintele clientului, rolul clientului, resursele necesare din partea clientului etc. Dupa aceste prezentari, foarte multi clienti raman cu impresia ca, daca semneaza un contract (care de obicei include aspecte foarte generale in legatura cu ce trebuie sa primeasca clientul, cum ar fi: modulele sistemului ERP care vor fi implementate, numarul de licente, conditiile financiare…) cu furnizorul respectiv, vor avea dupa implementare toate beneficiile care le-au fost prezentate.
Din pacate, de mai multe ori, clientii nu au definite foarte clar si suficient de detaliat cerintele care trebuie sa fie satisfacute la finalul implementarii. In mod normal, aceste cerinte ar trebui sa fie incluse ca parte a contractului si sa rezulte in urma unei analize prealabile asupra proceselor existente, schimbarilor necesare, rapoartelor, indicatorilor de performanta, procedurilor, functionalitatilor s.a.m.d.
Definirea cerintelor ar putea fi realizata de catre client, daca acesta dispune de specialistii si resursele necesare, sau de catre un consultant extern cu experienta si resursele necesare, a doua varianta fiind si cea recomandata. O parte dintre avantajele contractarii unui consultant extern ar fi: este dedicat proiectului, dispune de cunostinte specifice acumulate din alte proiecte similare, este neutru, este specializat in acest gen de proiecte, si-a castigat pozitia pe piata prin proiecte de succes – acest lucru asigurand o garantie mai mare.
Avand cerintele definite intr-un mod clar si detaliat, atat clientul cat si furnizorul vor putea evalua mai exact costurile, oferta va fi mai completa, contractul dintre parti va lasa mai putin loc pentru interpretari, livrabilele vor putea fi definite mai exact, sansele pentru ca implementarea sa fie o reusita cresc foarte mult, riscul este mai mic si timpul de implementare scade. Fara definirea cerintelor, sansele ca in timpul implementarii sa existe neintelegeri intre cele doua parti sunt mari, fiecare parte avand propria intelegere asupra proiectului.
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)