Sisteme ERP Observatii si Recomandari
Implementarea
Exista perceptia ca implementarea unui sistem ERP va imbunatati functionalitatile organizatiei intr-un timp foarte scurt si fara prea mari probleme, lucru care de cele mai multe ori este neadevarat. Experienta arata ca in timpul etapei de implementare apar multe probleme care n-au fost prevazute fie de client, fie de furnizor si care necesita costuri suplimentare. Fiecare furnizor de sisteme ERP are cel putin o metodologie de implementare pe care o propune clientilor si care este eventual particularizata la marimea si complexitatea proiectului. Indiferent de abordare, in etapa de implementare, atat furnizorul, cat si clientul trebuie sa aloce un manager de proiect si un numar de persoane care sa participe activ in cadrul implementarii si care sa acopere toate modulele care vor fi implementate.
Ca la orice schimbare, personalul va prezenta o anumita rezistenta la schimbare si de aceea este foarte important ca proiectul sa fie sustinut de conducerea firmei client. Pentru ca toata conducerea sa sustina proiectul, aceasta trebuie sa fie convinsa de beneficiile pe care sistemul ERP le aduce companiei.
In multe cazuri din Romania, implementarea sistemelor ERP s-a facut prin emularea proceselor si activitatilor existente fara a se face o optimizare a proceselor. Pentru a maximiza beneficiile este necesara derularea unui proiect de “re-engineering” asupra proceselor, subproceselor si activitatilor din cadrul firmei client.
Este recomandat ca acest proiect de “re-engineering” sa fie realizat de o firma de consultanta externa care sa identifice punctele slabe din cadrul proceselor si sa furnizeze solutia optima. Pentru firmele mici, care nu-si permit angajarea unui consultant extern, exista varianta folosirii angajatilor cu competenta necesara pentru proiectul de “re-engineering”. Totusi, a doua varianta are dezavantajul ca va fi foarte greu ca angajatii sa fie obiectivi, sa nu fie influentati de modul de lucru pe care l-au folosit si sa se impuna in fata colegilor sau sefilor care se vor opune schimbarii.
Testarea si acceptanta modulelor care au fost implementate are un rol foarte important pentru ca in aceasta etapa se va vedea daca ce s-a implementat este conform cu ce s-a dorit si daca beneficiile dorite vor putea fi obtinute in urma implementarii. De asemenea, clientul trebuie sa preia modulele implementate avand oameni bine instruiti si care au participat activ in cadrul implementarii (vezi schita de mai jos).
Mentenanta si Optimizarea Post-implementare
Ca orice sistem, si sistemele ERP necesita activitati de intretinere pentru o buna functionare sau pentru asigurarea noilor cerinte care apar dupa etapa de implementare (de exemplu: aparitia leului nou a generat o serie de modificari si configurari in cadrul sistemelor ERP).
De obicei, asigurarea mentenantei se face de catre administratorii de aplicatie si de catre furnizor printr-un contract de mentenanta incheiat cu clientul.
In Romania, exista multe cazuri in care, dupa ce s-a facut implementarea, clientul sa nu fie satisfacut deplin si sa aiba nevoie de un proiect de optimizare a sistemului deja implementat. Acest proiect de optimizare este recomandat pentru ca necesita o perioada scurta de realizare si costuri mici in comparatie cu beneficiile rezultate.
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)