Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Spyware pentru toti!

18 Octombrie 2005




Cum ne putem proteja?


In primul rand, utilizatorii individuali trebuie sa-si instaleze pe computerele de acasa atat un program antivirus, cat si un program specializat anti-spyware, eventual un antivirus cu facilitati anti-spyware si antispam. In afara acestor masuri de precautie, este absolut necesara si activarea unui firewall, program care poate verifica ce programe sunt instalate pe computer. O alternativa minimala este utilizarea unui browser Internet mai putin vulnerabil la spyware, sau a unui toolbar care blocheaza pop-up-urile si instalarea de programe nedorite. Se pot folosi si unelte gratuite, precum scannerele antispyware puse la dispozitie de marii producatori de antivirusi. Acestea va vor spune insa doar ce anume aveti instalat pe sistem si nu stiti, insa nu vor putea sa discearna clar intre programele daunatoare si cele care va pot ajuta, ramanand sa decideti singuri pe care le eliminati si pe care le pastrati. Sunt totusi un minim pentru a cunoaste starea sistemului dumneavoastra.


Companiile insa nu isi pot permite sa trateze cu indiferenta aceasta problema. Majoritatea companiilor romanesti considera ca securitatea infrastructurii lor informatice este asigurata de programele antivirus si de setarile din firewall. Acest lucru nu este complet adevarat – acele programe sunt indispensabile pentru linistea companiei, dar nu sunt suficiente. Daca un angajat navigheaza pe site-uri dubioase in timpul programului, el risca sa se infecteze cu programe spyware care ii vor inregistra miscarile din acel moment, inclusiv parole de acces si alte informatii confidentiale. Evident, nu toate programele spyware sunt capabile de asa ceva. Totusi, companiile isi expun datele confidentiale unor posibili atacatori care vor sti cum sa le foloseasca. Si din acel moment investitiile costisitoare facute de companie in protectia informatica vor fi inutile.


Problema spyware nu poate fi tratata punctual. Preferabil este includerea acestei probleme pe lista de amenintari la adresa companiei de care trebuie sa se tina seama in elaborarea de strategii de securitate informatica. Caci la spyware se adauga phishing-ul (furtul de informatii personale), spam-ul (mesajele nedorite), virusii de calculator si multe alte amenintari care pot provoca daune majore. Tratarea punctuala a fiecarei probleme ridica insa foarte mult costurile organizatiilor.


Elaborarea unei politici generale care sa le cuprinda pe toate intr-o singura solutie este de preferat. Iar companiile care inteleg astazi gravitatea problemei cu care se confrunta vor avea numai de castigat. Puteti face un test. Incercati tool-ul gratuit de pe http://www.trendmicro.com/spyware-scan/ si s-ar putea sa aveti cu adevarat surprize!


Cat de grava este situatia?
Costurile globale cauzate in mod direct de spyware sunt estimate la 4 miliarde de dolari pentru anul 2004, si ne putem astepta la o crestere cu 30% a acestora in 2005. Pentru ca majoritatea utilizatorilor acorda atentie doar protejarii printr-un antivirus, fara a instala antivirusi cu facilitati anti-spyware sau programe specializate, ne putem astepta ca in 2006 programele spyware sa ameninte suprematia virusilor in privinta daunelor provocate. De exemplu, conform studiului 2005 Consumer Reports State of the Net, in 2003-2004 consumatorii americani au cheltuit peste 2,6 miliarde de dolari pe programe de protectie antivirus, dar in aceeasi perioada ei au cheltuit peste 9 miliarde pentru repararea sistemelor afectate de virusi si spyware. Aceste probleme au fost atat de serioase si de extinse incat au provocat prin ele insele 8% dintre achizitiile de computere intre 2003 si 2004.


Totusi, unele programe spyware pot avea efecte mult mai devastatoare. Acestea sunt uneori doar o prima etapa in colectarea de informatii despre o persoana sau o companie. Dupa ce atacatorul reuseste colectarea acestor date, el isi asuma identitatea celui spionat si acceseaza conturile si site-urile vizitate de catre victima, cheltuind bani in numele victimei sau vanzand informatiile confidentiale mai departe.


Acest tip de atacuri directe au dus la pagube foarte mari. De exemplu numai pentru Statele Unite, Comisia Pentru Comert a SUA a estimat ca in 2003 peste 9,9 milioane de americani au cazut victime furtului de identitate, rezultand o pierdere pentru banci si institutiile financiare de peste 48 de miliarde de dolari, iar pentru utilizatorii individuali – de 5 miliarde. O parte din ce in ce mai mare din informatiile colectate de atacatori este dobandita pe Internet, cu ajutorul programelor de tip spyware.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite